Розмитнення по-волинськи

Представники кількох підприємств, що перевозять товари через кордон скаржаться на діяльність Волинської митниці Державної фіскальної служби України (ДФС). Мовляв, їм усіма можливими способами перешкоджають у законному розмитненні товару. І впевнені, що фактором цього є в.о. начальника митниці Андрій Андрейків.

Про це стало відомо на засіданні робочої групи, яка була створена на першому засіданні ради при Генеаральному управлінні Державної фіскальної служби України у Волинській області для здійснення громадської експертизи діяльності Волинської митниці.

Чотири місяці на митниці

Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «Клеодора-М» призупинило свою господарську діяльність через те, що уже впродовж чотирьох місяців не може розмитнити свій вантаж та ввезти його на територію України. У своїх заявах підприємство вказує, що отримало близько 80-ти карток відмов у розмитненні товару. Більше того, у кожній відмові митниця вказує на різні причини, через які неуможливлюють ввезення товару у нашу державу. Член Громадської ради при Управлінні Державної фіскальної служби у Волинській області, а заодно і директор фірми «Клеодора-М» Юрій Матчук заявляє, що проти його підприємства здійснюєтьcя цілеспрямована політика, щодо перешкоджання ведення господарської діяльності. Матчук каже, що за останні чотири місяці в законодавчому полі змін не відбулося і усі документи оформлені належним чином. Та, навіть якби щось було не так, фірма готова виправити всі недоліки, якби знала, у чому вони полягають.

Клеодора_2 Клеодора_3

Після таких перешкоджань у роботі, підприємство звенулося до усіх можливих інстанцій, які могли б повпливати на ситуацію: Волинська ОДА, Управління ДФС у Волинській області, прокуратура у Волинській області, внутрішня безпека Управління ДФС у Волинській області, Міністерство фінансів, Фіскальна служба України та Волинський окружний адміністративний суд.

Останній зокрема дав найбільший результат. ТОВ «Клеодора-М» просило в суді скасувати картки відмови у розмитненні товару. Суди першої та другої інстанцій підприємство у Ягодинської митниці виграло. Проте, Матчук каже, що жодне рішення суду не виконане і товар нині й там. Каже, що для їх товару уже створили, так звану, «особливу зону», де він знаходиться з жовтня 2014 року.

Клеодора Клеодора_1

Більше того, Матчук наводить приклад, як інше підприємство фізичної особи провозить через той самий пункт пропуску «Ягодин» ідентичний товар, і його пропускають без проблем. Мовляв, працівнкики митниці здійснюють вибіркове розмитнення.

«Вся діяльність митниці грунтується на догадках і припущеннях. Якщо повернутися до історії нашого питання, то в нас почалися проблеми трошки можливо раніше, з листопада 2013 року. Коли стали відомі події з побиттям студентів, коли підприємство перестало платити митниці хабарі. З тих пір нам почали робити на митниці перепони», – заявив Юрій Матчук.

Важливо додати, що наслідком всіх цих дій є недооотримання бюджетом України митних платежів на суму 1 мільйон 600 тисяч гривень, і це лише кошти, які знаходяться на рахунках митниці та внесені ТОВ «Клеодора-М» як необхідна достатня фінансова гарантія для проведення митних процедур. У підприємстві заявляють, що до приходу Андрія Андрейківа воно сплачувало за місяць 4-5 мільйонів митних платежів. А тепер загалом через простій товару на митниці бюджет не доотримав близько 15 мільйонів гривень. Причиною таких дій посадових осіб є, на наше глибоке переконання, намагання схилити працівників фірми до корупційних дій та надання хабарів за кожну оформлену митну декларацію», – пишуть у своїх скаргах представники підприємства.

 «Чорні списки»

 Подібна ситуація із Волинською митницю й у ТзОВ «Трансгруп ФК». Директор підприємтсва Юрій Головченко теж звернувся до громадської ради із проханням підняти це питання та сприяти у його вирішенні. Окрім цього з приводу цих проблем ТзОВ «Трансгруп ФК», як і ТОВ «Клеодора-М», зверталося до усіх можливих інстацій.

Як кажуть у підприємстві, на митнці здійснюється “штучне затягування правильності визначення митної вартості на товари, оформлення яких є типовим та щоденним для всіх підрозділів Ягодинської митниці”. Представники бізнесу заявляють, що його працівників, які власне перевозять товар, нахабно залякують можливими проблемами із транспортними засобами, а також штучним затягуванням часу під час перевірки на пункті пропуску. Де-факто на кожне авто митниця складає акт огляду без наявності на те законних підстав, кажуть у підприємстві. Більше того інспекторам митниці, за словами скаржника, видаються папірці із назвою кількох підприємств, які «потрібно оглядати ретельно і, яким треба «викручувати руки»». Так, оформлення транспортних засобів «по папірцевій вказівці» триває від 2 до 3 годин. Натомість інші підприємства ніяких проблем такого типу не мають.

Юрій Головченко заявляє, що за виникнення таких проблем повинен відповідати керівник митниці Андрій Андрейків, але жодна інстанція досі не провела щодо нього та всієї Волинської митниці службового розслідування. Натомість «Трансгруп ФК» заявляє про матеріальні збитки, втрати позицій на ринку та зрив поставок транспортних засобів.

 АвтоВест АвтоВест_2 АвтоВест_3

Монополія на розмитнення товарів

А от ТзОВ «Авто Вест Груп» має іншу проблему із Волинською митницею. 22 серпня 2014 року підприємство звернулося до митного органу із заявою про відкриття митного складу. Уже 11 вересня вони мали позитивну відповідь ­­­— повідомлення про початок функціонування митного складу. Щоб зрозуміти: підприємство може забезпечити створення, так званого, терміналу (митного складу), де можуть розмитнювати товари різного роду іноземні підприємства (зачасту це партнери цього підприємства). Від митниці потрібен лише дозвіл, кілька працівників та зв’язок із серверною системою фіскальної служби.

Опісля фірма звернулася із запитом до Андрія Андрейківа із проханням визначити територію цього митного складу місцем доставки товарів та розміщення підрозділу митного оформлення. Проте, на адресу підприємства надійшла уже негативна відповідь. Мовляв, створення ще одного митного складу понесе бюджетні витрати для митниці (але не зазначено, які саме).

Важливим аргументом у відповіді митниці було те, що вже існує митний склад, який належить приватній фірмі ТзОВ «Фул Кастомс Сервіс», куди й направляють усі товари на розмитнення.

Проте, як заявляє директор фірми «Авто Вест Груп» Вадим Борецький підприємство вклало значну суму грошей для будівництва митного складу, укладено ряд угод із іноземними компаніями, які мають бажання розмитнювати товари з усім сервісом. І саме всі ці умови може надати митний склад підприємства. Проте, керівник Волинської митниці усіма можливими шляхами відмовляє.

 Традиційно жодна інстанція, до якої скаржилося підприємство, ефективно не відреагувала, знову ж таки окрім суду. Так, Волинський окружний адмінсуд задовольнив позов «Авто Вест Груп» і зобов’язав митницю скасувати рішеня про відмову у визначенні місця поставки товарів транспортними засобами на митному складі, яке побудувало підприємство «Авто Вест Груп». Після цього підприємство знову звернулося до Андрейківа із тим же запитом, додавши рішення суду. На що у митниці відповіли, що подали на апеляцію.

ТрансГруп_2 ТрансГруп

 ***

Члени робочої групи з проведення громадської експертизи Волинської митниці, до якої увійшли: виконавчий директор Обласної спілки промисловців і підприємців Юрій Анцух, директор уже згаданої фірми «Клеодора-М» Юрій Матчук та керівник Відділу протидії корупції Самооборони Волині Анатолій Сковера на наступному засіданні будуть розглядати ще більш детально проблеми, які склалися із Волинською митницею. До слова, Андрій Андрейків засідання робочої групи відвідав, але в оперативному режимі. Швидко виступив і узагальнено прозвітував та зник, не вислухавши всі аргументи жодного із представників підприємств, які мають суттєві скарги саме на його роботу  такерівництво у митній справі.